www.klassikerfilm.se * Filmlänkar * Filmstjärnor * Filmkuriosa * Filmjournalen * Birollssällskapet * Konserthusmötet 25 feb 1937 * Wiktor "kulörten" Andersson * Pilsnerfilm * John Botvid * Adolf Jahr * Arne Lindblad * En artikel om Julia Caesar * Kostervalsen * Person och filmbilder * Gravplatser * Senaste nytt för oss filmfantaster! * Matkuponger från 30-och 40 tal * Åsa-Nisse * |
www.klassikerfilm.se Schamyl Bauman
Filmregissör och filmproducent Magnus Schamyl Bauman föddes i Vimmerby, Småland 1893. Det ovanliga förnamnet kommer från den kaukasiske frihetshjälten imam Shamil.
Schamyl Bauman, är kanske svensk films mest undervärderade regissör, som när han utövade sin specialitet lätt komedi var tämligen oslagbar. Han förlade gärna sina folklustspel till Småland, vilket icke var att förvåna eftersom han var född i Vimmerby. Han studerade juridik och moderna språk i Uppsala före första världskriget och 1917 började han översätta stumfilmstexter. Det gjorde han fram till 1929.
Han var 1929 med om att bilda Europafilm tillsammans med bröderna Scheutz och inledde med att rädda en misslyckad inspelning, ”Kärlek och Landstorm” från 1931, ty film kunde han efter sina många år som översättare och manustvättare.
Han skrev manus till Weyler Hildebrands Söderkåkar från 1932 med Edvard Persson, som han sedan regisserade i Lördagskvällar från 1933. Han gjorde faktiskt fem Edvard Persson-filmer. I Hemliga Svensson från 1933 engagerade han både Edvard Persson och Fridolf Rhudin.
Schamyl Bauman och Anders Sandrew
1939 var Bauman med och startade sitt andra filmbolag, nu tillsammans med biokungen Anders Sandrew. Det blev Sandrew-Bauman. Kultiverade filmkomedier blev hans kännemärke. Han anslog tonen redan med ”Karriär” från 1938, och fortsatte med ”Vi två” från 1939 och ”Vi tre” från 1940, som gjorde Signe Hasso och Sture Lagerwall till stora stjärnor.
Schamyl Bauman gjorde
”Swing it, magistern” från 1940 med Alice Babs och 1945-55 nio komedier
med Sickan Carlsson bl.a. Skolka skolan från 1949.
Isa Quensel, som spelade i Baumans ”Raggen, det är jag det” från 1936, har sagt om honom: – Han hade en för den tiden ovanlig förmåga att skapa en avspänd och trivsam atmosfär. Schamyl Bauman är en relativt bortglömd regissör. Han har gjort så oerhört mycket för svensk film och det har varit substans i det han gjort.
Schamyl Bauman arbetade
även som manusförfattare, produktionsledare och filmklippare.
Manus och regissör: Lördagskvällar (1933) Hemliga Svensson (1933) Flickorna i Gamla Sta´n (1934) Kvinnorna kring Larsson (1934) Larsson i andra giftet (1935) Raggen - det är jag det (1936) Familjen som var en karusell (1936) Än lever gamla gudar (1937) Häxnatten (1937) Skicka hem nr. 7 (1937) Kamrater i vapenrock (1938) Karriär (1938) Efterlyst (1939) Vi två (1939) Idag börjar livet (1939) Hennes lilla majestät (1939) Hjältar i gult och blått (1940) Än en gång Gösta Ekman (1940) Karl för sin hatt (1940) Vi tre (1940) Swing it magistern (1940) Fröken kyrkråtta (1941) Spökreportern (1941) Magistrarna på sommarlov (1941) Vi hemslavinnor (1942) Rospiggar (1942) I mörkaste Småland (1943) Prins Gustaf (1944) I roslagens famn (1945) Flickorna i Småland (1945) Saltstänk och krutgubbar (1946) Hotell Kåkbrinken (1946) Maj på Malö (1949) Robinson i Roslagen (1948) Skolka skolan (1949) Min syster och jag (1950) Frökens första barn (1950) Puck heter jag (1951) En fästman i taget (1952) Klasskamrater (1952) Dans på rosor (1954) Älskling på vågen (1955) Den underbara lögnen (1955) Mamma tar semester (1957)
*
|